Hoe ben ik ertoe gekomen om een zij-instroomtraject te gaan doen? Meer over de mogelijkheden, keuzes en mijn oriëntatie richting het basisonderwijs en de opleiding.
In “Waarom meester Tim?” beschrijf ik hoe ik gekomen ben tot mijn keuze om te stoppen op mijn huidige carrièrepad en te kiezen voor het basisonderwijs. Maar hoe loopt mijn pad daarheen?
Er zijn verschillende manieren om voor de klas te belanden in het basisonderwijs. Zoals veel zoektochten begon ik de mijne bij Google. Dan beland je al snel bij het Onderwijsloket (klik). Daar vind je op beknopte, duidelijk gepresenteerde manier de verschillende wegen die je kunt bewandelen richting onderwijs. Ook het bijwonen van een webinar van het Onderwijsloket is absoluut aan te bevelen. Er blijken, zoals verwacht, meerdere wegen naar Rome. In dit overzicht staan ze allemaal op een rij. Variërend van ‘gewoon’ de PABO (volledig of verkort), de academische variant of een zij-instroom in beroep traject. Ieder met zijn eigen voor- en nadelen.
Al snel voelde ik me aangetrokken tot een zij-instroom in beroep traject. Het praktische uitgangspunt van werken en leren combineren sprak me aan. Ook speelt mee dat de motivatie voor marketing snel afnemend was na de conclusie voor mezelf te hebben getrokken dat het me niet meer paste. Als je dan ook nog een heel goed voelend alternatief op de korrel hebt, zie je al snel op tegen een combinatie van de huidige baan en een deeltijd studie bijvoorbeeld. Bovendien ken ik mezelf als iemand die beter in de praktijk leert dan uit boekjes.
Een zij-instroomtraject moest het worden dus. Maar wat nu? Besluit je het roer om te gooien zonder een blik in een klaslokaal? Nee. Logischerwijs wordt geadviseerd om je vooraf goed in de praktijk te oriënteren. In deze fase zat ik in de eerste helft van 2021. De COVID19 pandemie raasde op volle kracht over de wereld waardoor zelfs af en toe scholen compleet waren gesloten. Ik genoot wel van het thuisonderwijs aan onze kleuter, maar meelopen op locatie was wat ingewikkelder.
Ik benaderde toch een school en werd daar enthousiast ontvangen. We gingen in gesprek en na de zomervakantie was er de mogelijkheid mee te draaien. Één ochtend in de week op mijn ‘vrije dag’ deed ik een ronde langs alle groepen van de school. Daarna een aantal weken in dezelfde klas want dat is tenslotte wat een leraar in de praktijk doet: dezelfde klas tijdens een schooljaar. Wat heb ik genoten! Al snel was ik eruit: dit is wat ik wil! De variatie, het enthousiasme, de sfeer op een school: alles sprak me aan. (lees meer over mijn snuffelstage)
De kogel is definitief door de kerk: ik wil meester Tim worden middels een zij-instroomtraject. Tijd voor de volgende stap! Daarover lees je in mijn volgende blog “de route“.