Snuffelstage als oriëntatie

Dat ik 40 jaar moest worden om mijn eerste snuffelstage te lopen. Want op Wikipedia wordt het treffend omschreven als:

Een snuffelstage is gericht op het kennismaken met bepaalde beroepsbezigheden zodat bijvoorbeeld op een verantwoorde manier een (nadere) keuze kan worden gemaakt. Meestal vindt dit plaats tijdens het secundair onderwijs/middelbare school, omdat de leerling nog een beginner is en niet toe is aan een volwaardige stage.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stage#Snuffelstage

Hoewel ik mijzelf al een tijd geen beginner meer heb genoemd, is deze 40 jarige marketeer dat natuurlijk wel in de context van een basisschool. Dus ´kennismaken om op een verantwoorde manier een keuze te maken´ is exact wat ik voor ogen had en waarom ik op mijn vrije dag een aantal maanden meeliep op een basisschool.

Mijn snuffelstage begon met een rondgang door de school in kwestie. Van de kleuters tot groep 8 en alles er tussenin: elke week weer een nieuwe groep, een nieuwe juf (ja, het zijn veel juffen en minder meesters in het basisonderwijs ;-)), een nieuwe dynamiek, andere fasen in het leerproces van de kinderen. Een ontzettend waardevolle ervaring om zo in relatief korte tijd alle leeftijden een ochtend te mogen beleven. Ik werd zo warm ontvangen en ook meteen ingezet. Kinderen die je gewoon meteen maar meester Tim noemen en naar je toe komen als iets niet lukt. Juffen die je meteen met kleine groepen de gang op sturen om samen opdrachten te maken. De open omgang met elkaar, de sfeer, de kinderen, ik genoot van alles.

Na de eerste rondgang mocht ik een aantal weken in groep 5/6 meedraaien. Dit is tenslotte wat een leraar doet, een schooljaar lang optrekken met een groep kinderen. Alle namen leren, ze leren kennen, weten wie je waar het best mee kunt helpen. Ook hier werd ik bevestigd in mijn aannames: dit past mij en ik geniet hiervan. De ochtenden vlogen voorbij. Ik kreeg de kans zelf ook een les voor te bereiden en te geven. Het was een verkeersles. Ik had de les natuurlijk voorbereid en had er zin in. Wat ik meteen merkte is hoe anders het gaat in je voorbereiding dan in de realiteit waar je met 20/30 kinderen te maken hebt die allemaal anders reageren. Hoe houd je iedereen erbij? Wat is de juiste balans uitleg en zelf oefeningen maken? Zaken waar ik ervaring mee op ga doen en meer gevoel bij moet krijgen. Dat is natuurlijk precies wat ook waardevol gaat zijn aan de combinatie van werken en leren die ik met het zij-instroomtraject ga doen.

Ik kijk met een brede glimlach terug op de snuffelstage. Niet alleen omdat het zo leuk was, het is ook waardevol en voor mensen als ik, die op het punt staan het roer om te gooien, een noodzakelijke ervaring om mee te nemen. Ik kan het iedereen aanbevelen, een snuffelstage op je 40ste!